Gravatar
Партилан420
2006-05-18_10:15
Ayahuasca FAQ

Бележки на преводача 1) мнението на съставителите на ФАК-а не е задължително да совпада с мнението на преводача Wink 2) в англоези4на среда состоянието на съзнанието под воздействие на аяхуаска (и не тсамо) понякога се обозначава като "сън" (dream); 1. Обща информация 1.1 Аяхуаска; определение Тази отвара, нари4ана още "яхе" в Колумбия, "айяуаска" в Эквадор и Перу ("лоза на мертвите", "лоза на душата"; "айя" на езка кечуа означава "дух", "прародител", , а "уаска" - "лоза", "лиана", "връв"), "каапи" в Бразилия, се приготовлява от лианата Banisteriopsis caapi. Нарязани пар4ета от лианата се варят заедно с листа от който и да еот многочислените ДМТ-съдържащи растения (в това число Psychotria viridis, Diplopterys cabrerana, Мimosa hostilis и много други), в резултат на което се получава отвара, съдержаща силнодействащите растителни алкалоиди хармалин, хармин, d-тетрахидрохармин и често N,N-диметилтриптамин (ДМТ). Това народно средство в продължение хилядолетия се е използвало за вход в свещения, свръхестествен свят, за изцеление, прорицание и поклонение. Далеч не всички рецепти за приготвяне на това средство включават растения, съдържащи ДМТ или други триптамини. Аяхуаска често наричат само лианата Banisteriopsis caapi, и в много култури я исползват сама по себе си. 1.2. История Исползването на аяхуаска за получаване на визионерски переживявания ,съдейки по богатството на съответстващата митология, представлва най-древно явление. Скални рисунки от доколумбово време много прили4ат на картините на съвременни аяхуаскероси, които, както е прието , отразяват видения, при4инени от яхе (прекрасен пример за подобни скални рисунки е приведен на стр. 127 "Plants of the Gods"). Освен това , пъвите писмени сведения за практики, свързани с тези растения,се появяват в средата на 19 век. Авторът бил Ричард Спрус, бивш английски учител, оказал се в числото на първите изследователи, извършили нелекоето пътешествие в басейна на Амазонка. Спрус едва не умрял от дизентерия и малария, но оживял и събрал една от най- крупните ботанически коллекции. В 1851 година, изследвайки горното ре4ение на Рио Негро в бразилската част на Амазония, той наблюдавал употребата на яхе. В 1953 година той два пъти се сблъскал с него в Перу. В своите "Записки по ботаниката на Амазонка и Андите" той описва съставките, приготовлението и въздействието върху собствения си организъм. За съжаление, от собствените си усещания Спрус описва бегло. "Записките" на Спрус не били публикувани до 1908 година. Коригирал ги Алфред Ръсел Уоллис, едновременно с откриването на теорията за еволюцията на Дарвин. Спрус предполагал, че за психоактивността на тази напитка са отговорни основно добавките, въпреки 4е споменава, че се счита 4е Банистериопсиса и сам по себе си въздейства на съзнанието. Образците, изпратени в Англия за химически анализ били намерени и анализирани 4ак столетие след това. В 1966 година те били все още психоактивни. Първото описание на обреда яхе, което привлякло всеобщо внимание, било публиковано в 1858 година от Мануел Вилявисенсьо, екуадорски географ. Своите усещания той описва като "полет" в най-прекрасни места. Основавайки се на разказите на местни жители, той съобщава, че те под въздействието на напитката получавали способност да предвиждат и намират верните отговори в сложни случаи - например, ако било нужно да се даде подобавщ отговор на посланика на други племена при заплаха от война; да се разгадаят плановете на врага посредством това вълшебно питие и да се избере правилна тактика за нападение или защита; да се изяснит, в случай на болест кой именно вещер е направил заклинанието, да се направи дружеско посещение при съседното племе или да се поканят техни хора на гости и най-накрая да се удостоверят вси4ки в любовта помежду си .Няколко ранни исследователи на северо-западната част на южноамериканския континент - Мартинс, Крево, Ортон, Кох-Грюнберг и други - също съобщават за аяхуаска, яхе и капи. Вси4ки те споменават за горска лиана, но не влизат в подробности. Към началото на двадесети век ве4е било известно, че използването на лиани от рода Банистериопсис за целителство, обреди за посвещение и шамански ритуали е разпространено от Перу до Боливия. В 1923 година на ежегодното събрание на Американската фармакологическа асоциация бил демонстриран филм за церемонията яхе.Към ефектите на тази напитка привлекли вниманието така също и други сериозни публикации, автори на които били Расби и Уайт, наблюдавали обряда яхе в Боливия в 1922 година, руските изследователи Вавилов и Юзепчук, провели полеви изследвания в Колумбия в 1925-1926 година, и Мортън, публикувал в 1931 година колумбийските записи на Клуг за Банистериопсис инебрианс." (от седьма глава на третото издание на Психоделическа Енциклопедия на Питър Стаффорд). 1.3. Легалност Растенията, използваниза приготвяне на аяхуаска са, легални. Иначе стоят нещата с някои съдържащи се в напитката вещества. В САЩ изготовлението на аяхуаска само от самата лиана е напълно легално. Така, въпреки 4е аяхуаска не се явява забранен препарат, веществото N,N-диметилтриптамин се подвежда по списък 1 съгласно DEA (Drug Enforcement Association, Асоциация по контрол в-в), т.е. N,N-диметилтриптамин (ДМТ) е контролируемо и нелегално в-во. Въпреки 4е да имаш или продаваш растения, съдържащи N,N-диметилтриптамин, е законно, обработката им, приготовлението за употреба или намерението да се направи това противоречи на закона*. Въпреки 4е понастоящем бDEA не проявява интерес към забрана на аяхуаската в Щатите, във всеки момент ситуация може да се измени**. В много европейски страни, оба4е неотдавна имаше преследвания на синкретически религиозни организации, исползващи аяхуаска. Как вси4ко това ще се отрази на бъдещето на Аяхуаска, засега не е ясно, и понататъшното развитие на проблема изисква внимание. Относно процесите против употребата на Аяхуаска в Европа виж.: The OGD Annual Report - World Geopolitics of Drugs, особенно отчета за Европа - "Ayahuasca: From the Amazon to the Urban Jungles". 1.4. Възможна опасност Съгласно историческите наблюдения, преди церемонията участниците съблюдават строга диета, без сол, захар, масла, мас, алкохол, а така също се въздържат от секс. Най-голямата физическа опасност от аяхуаската - ефектите от инхибиторите на фермента моноаминоксидаза(МАО). Тираминът-това е аминокиселина, нормално метаболизируема от моноаминоксидазата в 4арвата. После приема на вещества, инхибиращи действието на този фермент, МАО престава да метаболизира тирамин, постъпващ с храната. Вследствие на това нивото на тирамина в кръвта се повишава.Доколкото тираминът във високи концетрации въздейства на хормона епинефрин, това състояние може да доведе до хипертоническа криза. ( налягането може да се повиши до 180, а частотата на сърде4ния ритъм - над 100 удара в минута. Зверско главоболие вътрешни кръвотечения, инфаркт на миокарда,дори смърт) Тирамин се съдържа в месата, яйцата, млякото сирената, вината и, в общия случай, във вси4ки заквасени или по друг на4ин ферментирали продукти. освен това, хипертоническа криза можедавъзникне когато в съчетание с ИМАО се приемат симпатомиметици (МDMA, (мет)амфетамини, средства срещу главоболие, средства срещу кашлица (эфедрин, декстрометорфан и т.н.). Накрая, такава реакция могат да предизвикат някои треви- ефедра, йохимбе и др. Продукти, богати на тирамин (перди прием и в продължение на действието на ИМАО следва да се избягват) * сирена и кашкавали * меса и колбаси * риба * бобови (грах, фасул, соя) * местни екстракти и бульони * екстракти от дрожди/бирена мая * бира * 4ервени вина) * Кисели краставици и други туршии * Бананова кора Продукти със средно съдържание на тирамин(да не се прекалява с тях преди и след МАОИ, до 50-100 гр е безопасно) * банани, авокадо, малинов сироп * прясно/кисело мляко * Шоколад * Кофеин (кафе, чай, кола) * Бяло вино * Соев сос Въпреки 4е са известни много слу4аи на употреба на храни с високо съдържание на тирамин съвместно с МАОИ без това да е довело до хипертони4на криза, все пак от елементарно уважение към традицията и към тялото си е по-добре да ги избягвате 1-3 дни преди и след употреба на айахуаска Още по-опасни могат да бъдат взаимодействията на гореизредените храни с избирателните инхибитори на възвратния сертотонин ( някои антидепресанти- трициклически, хетероциклически, SSRI). Много други вещества, в това число капки за нос, противостресови препарати, (мет)амфетамини, ефедрин и псевдоефедрин, диетически таблетки, средства срещу алергии и опиати също могат по лош на4ин да взаимодействат с ИМАО. Зърнешът(Хармала Паганум) и Банистериопсис каапи не са така опасни, както другите ИМАО, но все пак са способни да доведат нежелательни взаимодействия това в особенно голяма степен касае SSRI. 1.5. Химия В състава на аяхуаската влизат множество химически съединения; същността й не бива да бъде свеждана до обикновени химически реакции в мозъка. Ефектите на аяхуаската са толкова впечатляващи именно благодарение на взаимодействието на различните растения. При приготовлението на аяхуаска се използват буквално стотици различни видове растения, и всяко от тях по свой начин променя характера, уроците и резултатите на духовния опит. Но, най-опростенчески казано, ефектите се предизвикват от две вещества – инхибитор на моноаминооксидазата (ИМАО) и N,N-диметилтриптамин (ДМТ). Обикновено N,N-диметилтриптаминът се разгражда в черния дроб от ензима моноаминооксидаза. Но при наличието на инхибитор на този ензим N,N-диметилтриптаминът вече не се разгражда и нивото му в кръвта се покачва достатъчно, за да въздейства на съзнанието. N,N-диметилтриптаминът е основният източник на халюциногенни/ентеогенни преживявания. Подобно опростенчество обаче не описва съвсем точно това, което се случва всъщност. Пушенето на N,N-диметилтриптамин никак не прилича по въздействие на аяхуаската. Съчетаването на синтетичен N,N-диметилтриптамин и фармацевтичен ИМАО също има различен ефект. В случая на аяхуаската добавянето на всяко ново растение в отварата привнася нови преживявания. В миналото двете най-често съчетавани растения били Banisteriopsis caapi и Psychotria viridis. Лианата Banisteriopsis е источник на хармин и хармалин, действащи като ИМАО; някои предполагат, че тези вещества са доста активни и сами по себе си. Психотрия виридис е източник на N,N-диметилтриптамина. НАй-често основната съставка на напитката е Banisteriopsis caapi, а към него вече се добавят множество други растения, съдържащи N,N-диметилтриптамин. Днес в качеството на МАОИ се използва също и зърнеш (гробищник), или хармала (Peganum harmala). Той също съдържа хармин и хармалин. Но такива смески предизвикват и странични ефекти. Те обикновено се приписват на други съставки на използваните растения. Един от основните странични ефекти е гаденето. Аяхуаската традиционно се използва като средство за предизвикване на повръщане, което се цени от индианците като способ за очистване от паразити и бактерии. Диарията е друг обичаен страничен ефект на употребата на тази отвара. В отделни случаи се използват синтетични ИМАО, но те предават истинската същност на изживяването. Най-разпространените синтетични ИМАО са марплан и моклобемид (аурорикс). 1.5.1. Banisteriopsis caapi или хармала? Мнозина тъврдят, что тези две растения са взаимозаменяеми. Наистина, и двете са ефективни инхибитори на МАО, но между тях има и отчетливи разлики както в химическия състав, така и в предизвикваните от тях усещания. Хармалата съдержит много алкалоиди, в това число вазицинон, хармалин, хармалол, харман, хармин, изопеганин, деоксивазицинон. Семената на хармалата съдържат смес от харминови алкалоиди в количество 2-7%. Хармалинът в зърнеша е много ефективен ИМАО и присъства в него в достатъчни, но все пак по-малки количества от хармина. Доказано е, че в големи дози хармалинът е невротоксичен при животните и предизвиква у тях дегенерация на клетките на Пуркиние в мозъка (вж. сайта Ibogaine Desk). Макар и дози от подобна величина да се употребяват рядко, хората, които този факт безпокои, могат да изберат в качеството на източник за ИМАО Banisteriopsis caapi, в която хармалинът присъства в нищожни концентрации. Химията на Banisteriopsis caapi е малко по-различна, същите харминовые алкалоиди присъстват в други пропорции. Тя например съдържа 0,2-1,3% смес от харминови алкалоиди. В зърнеша равнището на хармалин е доста по-високо (което може да обясни и нейната по-висока ефективност като ИМАО), а в същото време тетрогидрогарминът или отсъства, или се съдържа в значително по-малки количества, отколкото в В. caapi. Възможно е високото равнище на тетрогидрогармин в последната да е отговорно за явно отличаващите се субективни ефекти и даже за споменавания "телепатичен" ефект. Алкалоидите, изолирани от В. caapi, първоначално били наричани телепатин, докато в последствие изследванията не установили, че те и алкалоидите на хармалата са идентични. Макар и двете растения да съдържат сходни и ефективни в качеството си на ИМАО алкалоиди, важно е да се подчертае, что те се различават при употребата си както химически, така и субективно. Тук също е важно да споменем, че хармалата се използва и като средство, предизвикващо контракции на матката. Преди всичко за това й свойство са отговорни алкалоидите, които не притежават свойства на ИМАО. За да се избегне поне частично вътрешният прием на тези алкалоиди, се препоръчва екстракция на семената чрез варене, а не употреба на семена в цялостен вид. "Макар и до неотдавна хармалата да е била описвана като афродизиак, бедуините традиционно са я използвали при раждания и като абортивно средство, а също за наркоза; тези свойства са подтвърдени от опитите върху животни." (Отт, "Фармакотеон", стр. 202). "Освен бета-карболини, надземните части на зърнеша съдържат хинолизидинови алкалоиди като визицин (пеганин) и вазицинон, притежаващи свойството да стимулировать съкращенията на матката и евентуално затова отговорни за употребата на хармалата като абортивно средства. Близкият родственик на зърнеша, растението "бабини зъби" (Tribulus terrestris), се използва в тайската медицина при раждания......Анхузата (Аdhatoda vasica), съдържаща вазицин, се използва в тайската народна медицина като антиастматично, а в индийската - като абортивно средство." (Отт, "Фармакотеон", стр. 204) 1.5.2. Храната като катализатор Интерес представляват съобщенията, че приемът на храни (разбира се, сувместими с ИМАО!) по време или след аяхуаска водят до нова вълна от допълнителни ефекти.Това може да доведе до объркване ако не сте уверени в този момент, че това, което сте изяли, не е опасно по време на действието на ИМАО. Нееднократно е било отбелязвано, че някои, приемайки отварата и не испитват никакви ефекти, изчакват достатъчно дълго време, после разочаровани решават поне да хапнат и тогава, съвершено неочакано ги връхлитат эфектите. Това явление е доволно разпространено, и от него може да се възползва човек, ако ефектите се проявяват бавно или не се проявяват. Обяснява се това , че ДМТ се свързва в4ерния дроб и постъпва в жлъчката, затова, когдто жлъчният мехур се изпразни в тънкото черво, това води до вълна от ефекти на ДМТ. Приемътна всякакви мазнини отключва отделянето на холицистокинин, хормона, предизвикващ съкращение на жлъчния мехур. 2. Употреба на аяхуаска 2.1 Традициона употреба и приготовление Аяхуаска традиционно се употребява за изцеление на разума, тялото и душата. Яхе е известно като "великото лекарство" в северозападната част на Южна Америка, където го исползват в лечителството също така широко, както и пейота в Северна Америка. Благодарение на приписваното му посредничество със духовни същества, яхе помога намирането на необходимото средство или води до изцеление по духовен или магически начин.Противоположно на представата на западната медицина, се счита, че целителните свойства на яхе не зависят от това, кой именно - пациента или целителя - го е изпил. Обобщавайки тези представи, някой казал: "Природата лекува болестта, докато целителя развлича пациента". Други говорят, че аяхуаскерото "прогонва болестта чрез песни". В книгата "Visionary vine" Марлин Добкин де Риос е описала много от процедурите, исползвани в обрядите за изцеление. Във "Вълшебникът от горна Амазония" Мануел Кордова-Риос привежда друг поразителен пример:той продължил да использова аяхуаска за лечебни цели, при завръщането си към градски живот , след седем години прекарани в индиански плен. "Моите способи за лечение, - говори той, - на такива заболявания, като диабет, хепатит, левкемия, рак, паралич, ревматизъм, епилепсия, суисидална депресия и разстройство на различните вътрешни органи, много хора сметнаха за чудеса" (гл. 7, Психеделическа енциклопедия от П. Стаффорд). Амазонските шамани събират необходимите ингредиенти с много молитви, очиствайки се чрез пост. Вниманието и почитта в този период са много важни в ритуала аяхуаска. Даже сега, когато много от тези, които провеждат церемонии, сами отглеждат растенията, събирането им се провежда със същата любов и грижа. Банистериопсис каапи, основния МАОИ ингредиент, обичайно се употребява свеж. нарязват го и го варят в гърне на огъня, после добавят листа от Психотрия виридус. Сместа ври цял ден в мека вода от амазонската джунгла. Обикновенно при приготовлението на отварата ,на един участник се слага пар4е от лианата с дължина около 30 сантиметра и дебелина 2,5-3 см. Количеството листа от Психотрия виридус също зависи от числото участници в церемонията. понякога това растение не го исползват изобщое, а вместо него добавят други растения, богати на N,N-диметилтриптамин като журема( Мимоза хостилис). Когато напитката е готова, я пазят до началото на церемонията. Ако я пазят добре от вкисване, тя може да се съхранява известно е време. В церемониите, провеждани от опитни шамани, участниците отново и отново пият отвара, особено след почти неизбежното повръщане. Силата на напитката зависи от знанята и опита на шамана. 2.2 Приготовление и използване в наши дни Съвременното исползване на аяхуаска предизвиква многочислени спорове. Многио хора търсят в аяхуаската още едно халлюциногенно развлечение. Большинството от тях никога не я пробват отново. По- приемливо е използвването на аяхуаска като ентеоген (от гр. "ентео" - Бог в нас). тезии хора търсят отговори на своите въпроси с помощта ан растенията в аяхуаската. Но даже в този случай за свещеността на аяхуаската нерядко забравят. Важно е да се подчертае, че колкото пове4е влагаете в своя експириънс, толкова пове4е вие от него получавате. В днешно време котлона често заменя огъня, тенджерата 4есто заменя гърнето, а осталото от приготовлението малко се е изменило. Въпреки че често Б. каапи се заменя от зърнеш(Паганум Хармала), понякога яхе все още се исползва*. За приготвянето е важно да се вземе чиста вода - дистилиранаили филтрирана, излишната варовитост на чешмяната вода може да снижи ефективността на отварата. За най-добра разтворимост на алкалоидите, pH на водата е важно да бъде между 4 и 5. Аскорбинова киселина(витамин С) или лимонен сок са напълно подходящи за подкиселение на водата . Много е важно да се надроби растителният материал колкото е възможно пове4е и да се вари минимум няколко часа. Прецедете, отделете първата варка , залейте растителния материал с още подкиселена вода и отново го варите. Продължавайте този процес до тогава, докато отварата не перестане по цвят да се отличава от водата. После смесете прецедената течност от всички варки и в сварете до намаляване на обема и. За достигане на нужната ефективност ,напитката изисква различни пропорции от различни растения. Даже приблизително да се каже , колко от кое растение за това е нужно е практически невъзможно. Много зависи от това, какъв е състава на всяко от наличните растения, къде и при какви условия е расло , колко е прясно и т.н. Опитът в това отношение е по-полезен от книжните знания. По-детайлна и практическа информация може да се намери в отчетите на употребявщите. 2.3. Свещено и светско В течение на хилядолелетия древните култури са използвали ентеогени/халюциногени за достъп до света на Духа и получаване на сакрални знания в резултат на този контакт. За шаманоите тези вещества са били учители и наставници Постепенно те се научили да предизвикват екстатически състояния без помощта на тези вещества. За човека от древността всичко е било свещено, понеже всеки духовен и перцептуален опит е бил свързван с Бога, или, иначе, с това , което движи и взаимосвързва всичко наоколо. Приготовлението на средства , подобни на аяхуаската , за представителите на тези култури е било висша степен на свещеното. Целия процес по употреба на ентеогени протичал много сериозно. за участие в такива церемонии било необходимо пазенето на строги пости, преминаването на обряди по очиствне и много други подготвителни етапи. Във всичко това се изразявало уважение. Съвременната култура е забравила за свещеността на растенията-учители. В отсътствие на церемонии, ритуали и уважение към тези растения вероятността от злоупотреба е голяма . Още повече, че много от любопитните съвсем не са подготвени нито психологически или духовно , нито дори физи4ески за такова преживяване. За някои това е просто още едно екзотично развлечение или способ да разсеят скуката. Когато благодарение на тези растения те се сблъскат с опитности, способни коренно да променят целия им живот, те не знаят, какво да правят после.Ролята на учителя е също така много важна. Обърнете внимание, как лесно ние се доверяваме на чуждия опит, когато се учим да караме автомобил или дори да варим кафе, и как често не желаем да се учим от онези ,които в сътрудничество с природата , разширяват нейните духовни хоризонти. Аяхуаска е свещена за много поколения употреблявщи я хора.Техният опит показва, че да се изплзва това питие като случаен , "клубен" психеделик е най-малкото неразумно. Относящите се към нея като към свещенно питие придобиват както духовно, така и физическо здраве и благополучие. (продължението следва. Благодаря на Брейнджус за това, че помага с превода)
Gravatar
ayahuasca
2006-05-23_11:17


:| :| :| :P :P :P :roll: :roll: :roll: :wink: :!:
Gravatar
aluin
2006-05-23_12:16


това май трябва да го сложим на сайта.. много добър материал.. ще гледам да намеря и снимчици и ще го сложа..
Gravatar
kvazary
2006-05-25_09:14


Чках втората част, но тъй като вече има и други отговоти малкото което знам(може и да съм го писал някъде преди това): Ягуарите в амазония поради някаква причина дъвчат листа от Каапи. Някои хора твърдят, че индианците именно поради това са почнали да използват лияната с цел придобиване силата на котката. Както е известно в определени дози психоактивните вещества усилват чувствителността, което напълно логично помага при лов.
Gravatar
bb
2006-05-30_08:55


Еми, както са се подпукали ягуарите, нищо чудно след некое време и да проговорят :) А иначе материала е наистина супер. Може да се пооправят някои липсващи букви и пунктуацията и да се сложи за инфо на интересуващите се, ама като се болднат опасностите от употребата без старателна предварителна подготовка, за да нема що поумрях или що полудях.
Gravatar
Партилан420
2006-06-02_13:51


[quote="kvazary":iub7a8h0]Чках втората част, но тъй като вече има и други отговоти малкото което знам(може и да съм го писал някъде преди това): Ягуарите в амазония поради някаква причина дъвчат листа от Каапи. Някои хора твърдят, че индианците именно поради това са почнали да използват лияната с цел придобиване силата на котката. Както е известно в определени дози психоактивните вещества усилват чувствителността, което напълно логично помага при лов.[/quote:iub7a8h0] sorry за забавянето, но току 6то се връ6там от южен Пирин и утре заминавам за централни Родопи. Така 4е по4акайте о6те малко и/или отидете на променския сайт или на http://www.entheogen.ru
Gravatar
windv
2007-01-24_18:20


Връщам темичката, за да не пускам нова и имам едно въпросче. Това, което породи интересът ми към Аяхуаска е ей тая статийка, [url:hylmwtj9]http://www.maps.org/news-letters/v08n3/08322top.html[/url:hylmwtj9] на която попаднах пак някаъде от форума. Препоръчвам да я прочетете. И милите ли, че една съвременна употреба би имала същия ефект. Дали всичко зависи от вътрешното намерение или елементи като брането на самите билки и растения, приготвянето и присъствието на шаман ли някой, който знае за кавко става въпрос примерно, са определящи за пълноценна 'комуникация' с отварата...? Вижте тук на дъното на страницата има няколко ''Ayahuasca Packs'' [url:hylmwtj9]http://www.azarius.net/cat_ayahuasca.html[/url:hylmwtj9] Струва ли си спроед вас подобно нещо или мислите, че ако се пробва то да си е по харабийския начин - в джунглата с шаманите :) Пробвал ли го е някой то вас?
Gravatar
brainjuice
2007-01-24_19:12


леле, тия дни нещо ми става на мен и на хората също им става. :D това е поредният пример - тамън се зачудих какво ли е станало с този стар FAQ и дали не може да го довършим, ако Партилан вече не е свършил тази работа. и хоп - някой вдига темата. :) (за съжаление на въпроса на windv не мога да отговоря)
Gravatar
windv
2007-01-24_19:40


Ако не ви представлява проблем, ще е радостно да го довършите. От Руски ли превеждате? Ако е английски или нещо латинско може и да успея с помощ :)
Gravatar
brainjuice
2007-01-24_19:45


от руски. и, понеже в момента си нямам работа, а навън вали и не става за скитане, може и това да свършим. :wink:
Gravatar
Партилан420
2007-01-25_09:44


ето го и остатъка [quote:39genciw]2.4. Настрой и обстановка (set & setting) Настрой - ваша позиция, ваши установки; обстановка - ваше физическое окружение. Как то, так и другое имеет немалое значение в любом энтеогенном/галлюциногенном опыте. Следует заранее подготовить себя к тому, что может произойти, и решить, как на это реагировать. Решите, что вы будете делать, если все пойдет не так, как вы планировали, и вас накроет с головой. Заранее расслабившись и настроившись на следование течению трипа, вы с большей легкостью сможете сделать это и во время самого экспириенса. Следует выбрать надежное, безопасное место, где риск неожиданных помех минимален. Подготовив место, где вы чуствуете себя комфортно, вы больше вынесете из опыта. В новом месте с незнакомыми людьми легко загрузиться внешними событиями настолько, что на происходящих внутренних процессах не удастся сосредоточиться. Не говоря уже о том, что в незнакомом месте с постоянной сменой людей и декораций легче впасть в панику и травмировать себя. Подготовив себя и окружение, вы увеличиваете шансы на то, что экспириенс окажется для вас очень значимым. Пренебрегая этим, можно получить крайне пугающий опыт. Аяхуаска - не клубное вещество. Пусть рядом с вами будут только близкие друзья. Готовьтесь, ничего подобного с вами еще не происходило. 2.5. "Чистка" Употребление аяхуаски, как правило, сопряжено с тошнотой и рвотой. В зависимости от конкретных видов растений, использованных при приготовлении, тошнит либо слегка, либо по полной программе. Уменьшить тошноту возможно - запивать имбирным чаем либо использовать желатиновые капсулы, но и в этом случае полностью избежать "чистки" практически невозможно, она неразрывно вплетена в экспириенс. Если научиться принимать это состояние и следовать его течению, оно, как ни издевательски это звучит, может быть очень приятно. Это освобождение и очищение. После того, как все окончится, вы почувствуете себя чистым душой и телом. Если же сопротивляться этому, вам может стать более чем неприятно. Сдайтесь, расслабьтесь, следуйте течению, и вам станет лучше. Обычно тошнит несколько раз, после чего становится лучше. Однако если вы пьете в несколько приемов, тошнит обычно после каждого. Представляйте себе, что с каждым позывом рвоты из вас выходит накопившееся раздражение, боль, дискомфорт. Пусть будет то, что должно быть. Примите это как часть экспириенса. Избежать этого сложно, поэтому не сопротивляйтесь тошноте и не зацикливайтесь на ней, чтобы энергия и внимание сконцентрировались на том, что действительно важно. 2.6. Приготовление Метод с соляной кислотой и познание Бога (автор: A True Believer) ПРИГОТОВЛЕНИЕ: Данный метод - новое слово в варке аяхуаски. Для подкисления отвара использовалась химически чистая соляная к-та (следует избегать употребления неочищенной и технической HCl из-за возможных загрязнений). Я приобрел 30% HCl, по 30 капель на 500 мл. воды. К одной дозе растительного материала добавлялось 500 мл. подкисленной воды. Я взял 2 унции Б. каапи (приобретенной в Cielo), примерно 1 и 3/4 г. сирийской руты, 20 г. чалипонги (Diplopterys cabrerana), 5-7 граммов коры корневища бразильской Мимозы хостилис. Предполагалось, что отвар будет ОЧЕНЬ крепким, поскольку я довольно мало чувствителен. Лозы я положил от души, чем больше, тем лучше, в прошлый раз мне не удалось толком расслышать то, что она мне сообщала, и я решил увеличить громкость:). Весь растительный материал был мелко размолот и на ночь оставлен набухать в подкисленной воде, затем были проведены четыре экстракции, полный объем кислоты добавлялся к воде только в первый раз (при замачивании), во второй и третий раз - по 20 капель на 250 мл, последняя короткая экстракция - неподкисленной водой. Общий объем экстрагированной жидкости был упарен до 4 унций (~ 125 мл). Общее время, ушедшее на экстракцию ( не считая замачивания и упаривания) - 4,5 часа. ВНИМАНИЕ: Следует напомнить, что концентрированная соляная кислота очень опасна, и для работы с ней следует использовать меры предосторожности (перчатки, защитные очки и т.д.) В разбавленном виде она безопасна, однако важно не варить в металлической посуде и избегать контакта металлических предметов с отваром. HCl - сильная кислота, и даже в большом разбавлении разъедает металлы и образует токсичные соединения. Поэтому варить следует в керамической либо стеклянной посуде. Возможно использование посуды с эмалированным или антипригарным покрытием, но если эмаль или покрытие поцарапаны, металл под ней может реагировать с кислотой. После экстракции следует подщелочить раствор пищевой содой до pH 5-6, или же полностью выпарить отвар (HCl в свободной форме - газ, и испарится при этом). Сухой остаток можно соскрести и поместить в желатиновые капсулы или снова растворить. Однако, если использовать неочищенную HCl, ни один из этих методов не избавит вас от солей тяжелых металлов и других нежелательных соединений, которые наверняка будут в ней присутствовать. ЭКСПИРИЕНС: Ночь началась с того, что я выпил примерно половину отвара. Я выждал час, чтобы желудок и все тело пришли в себя, затем принял вторую половину. Примерно через два с половиной часа я решил, что на этот раз сон нам не светит, и открыл упаковку чипсов Тоститос, ммм, вкусно. Несколько чипсов, еще 30-45 минут и... ОНО НАЧАЛОСЬ, те, кому это знакомо, знает, что слова бессильны, прискорбно неадекватны, но к сожалению, именно с их помощью общается большинство людей, так что я всё-таки попробую. Мое тело ощутило расплавленный поток символов, формул, ацтекских и майянских изображений, заключающий в себя весь спектр света, кружащийся и пенящийся вокруг меня. Это становилось все глубже, все плотнее, пока сама ткань того, что я привык считать реальностью, не подалась. Я чувствовал себя полностью поглощеннным, в полном ужасе, раздетым до неизбежной сути, которая и есть истинное я. Я ощутил присутствие БОГА. Я ощущал ужас, но посреди всего этого я понял свою истинную природу, невозмутимую, скрытую за пеленой, истинную природу нас всех, свободную от помех раздражения и от ловушек иллюзий, то, с чем встречается бессмертная душа, населяющая сосуд нашей плоти. Я ползал на коленях, плача, я умолял простить мне мои прегрешения против других, и, что, возможно, важнее, против себя. Слова бессильны передать ту БЛАГОДАРНОСТЬ и то СМИРЕНИЕ, которые я испытывал, испытываю и сейчас. Все мы - часть БОГА, чем бы бог не был для вас, мужчиной, женщиной, ими обоими, чем угодно, эта вездесущая сила - чистая любовь, прощение, мне нужно было лишь спрашивать. Учение толкало меня вперед, расширялось, углублялось, и всякий раз, когда меня загоняли в угол, вламывали мне так, что, казалось, я уже не выживу, меня снова возвращал назад, утешал, питал божественный ветер. Прилив и отлив, рост, взрыв, полное спокойствие, ощущение приближения новой волны цикла. Я почувствовал, что возможно ВСЁ, нужно только пропросить, но я не мог, из-за двойственности (моей и всего в этом мире) меня ужасала возможность попросить то, с чем я не смогу потом справиться. Меня посетила мысль о возможности увидеть лицо Бога, и я взмолился, чтобы этого не случилось. Я не был уверен, что мне будет дозволено вернуться в это тело, если я увижу лицо господа моего, я знал, что мне многое ещё предстоит сделать, что моя помощь нужна людям, которых я люблю. На третьем часу сна я смог, наконец, сесть и подумать. Я подумал, что, может быть, все закончилось, но я еще не очистился, я знал, что это должно произойти, много раз мне казалось, что "чистка" вот-вот начнется, но что-то во мне сопротивлялось этому. Когда же она началась, это было просто землетрясение! Вся грязь, злоба, весь негатив, неприятие самого себя - все это сошло с меня. Образ за образом все неприятные моменты жизни, злая воля, двойственная часть моей природы, то зло, что вплетено в саму ткань этого мироздания, что загрязняет, прельщает нас, уводя нас от нашей истинной сути/души, все это торжественно изошло наружу за двадцать-тридцать долгих, волшебных минут тошноты. Именно во время и после этого зрительное содержание сна было наиболее ярким и богатым. Сразу после завершения чистки я был вознагражден состоянием ПОЛНЕЙШЕГО БОЖЕСТВЕННОГО ЭКСТАЗА, которое я могу описать только как "бог прижал меня к сердцу". Меня благословили высшие силы, и я всегда буду признателен тем, кто учился у Лозы, и тем, кто движется в этом направлении, и да будет вам дано познать свою истинную сущность, то, что вы - часть бесконечной любви, имя которой Бог. 2.7. Культивация Достаточно полный список используемых растений см. у Джонатана Отта в Ayahuasca Analogues Выращивание этих растений - один из самых вознаграждающих аспектов вашего опыта. Если вы готовите аяхуаску из выращенных вами растений, то с этими растениями вы уже установили взаимоотношения. Эти растения знают вас, и в путешествиях с аяхуаской это окажется немаловажным. Для начала неплохо решить, какие именно растения приобрести и выращивать. Следует учесть условия выращивания, простоту в культивации и требования выбранных растений, не говоря уже о том, насколько умелы ваши руки. Постепенно, методом проб и ошибок, можно научиться уходу практически за любым из этих растений. Так что сейчас мы вкратце рассмотрим условия выращивания наиболее часто используемых в аяхуаске растений и ухода за ними. Лучше всего найти по возможности больше информации об условиях произрастания данного вида - погоде, почве, осадках, других растениях, произрастающих вместе с ним, суммарная освещенность в период роста и т.д. * Банистериопсис каапи - Яге, Айяуаска, "лиана души" Это растение способно выжить в довольно широком диапазоне условий. Но, в зависимости от того, где вы приобрели ваше растение и к каким условиям оно привыкло, ему потребуется более или менее долгий период адаптации к вашим условиям. Оно любит легкое притенение и высокую влажность. Если ваше растение раньше росло в теплице, вначале, прежде чем оно привыкнет к более сухому воздуху, ему потребуется укрытие, обеспечивающее высокую влажность. Лучше всего стараться никогда не давать почве высыхать полностью, но и не заливать. * Психотрия (разные виды) - Чакруна Во многом все так же, как и с Б.каапи, нуждается в высокой влажности и умеренном притенении. Прорастание семян может тянуться до шести месяцев. * Мимоза хостилис - Журема Довольно неприхотливое, но не переносящее заморозков дерево. Семена всходят быстро, если их замочить в очень горячей (только что кипевшей) воде на 20 минут, потом высеять на глубину в полсантиметра в почву. Прорастание займет от двух дней до недели, иногда дольше. Любит много солнца. 3. Ссылки * Кратко об ингибиторах МАО: http://micelium.nm.ru/maoi.html * Психоактивные индольные пpепаpаты: FAQ http://www.farpost.com/5045/25.51/jackal/drugs/INDOL * TIHKAL об аяхуаске (перевод Гайдука) http://mr-gus.narod.ru/anarhy/tihkal3.html * Из книги Марлин Добкин де Риос: http://target-21.h1.ru/narco/rast.html#МЕТИСЫ%20ПЕРУАНСКОЙ%20АМАЗОНКИ * Отрывок из книги Харнера: http://www.trankvilizator.by.ru/put.htm [/quote:39genciw]